ZUURDIJK – Op zondag 6 april verzorgde het Middeleeuws ensemble De Truwanten een concert op Zuurdijk, in het prachtige kerkje, stammend uit de vroege 13e eeuw, waar de geschiedenis ‘te lezen’ is. De Truwanten is een groep enthousiaste muzikanten uit Noord-Nederland. Ze brengen muziek uit de middeleeuwen en renaissance ten gehore met veel blaasinstrumenten en een trommel. De leden van het ensemble spelen op nagebouwde historische instrumenten uit de 13de tot en met 16de eeuw. De Truwanten treden op in middeleeuwse kleding, hun kostuums komen overeen met wat in de 15de eeuw in Nederland werd gedragen.

Kerk_Zuurdijk

Tijdens de optredens speelden De Truwanten op sopraan-, alt- en tenor-pommer, sopraan-, alt-, tenor-, bas- en grootbas-dulciaan, blokfluit, zink, tromba da tirarsi, bas-sackbut, bas-racket, draailier en portatief. Naast de instrumenten gebruikten zij ook hun stem om te zingen en teksten uit de middeleeuwen en renaissance voor te dragen.

De groep staat onder leiding van Greet Kloeg.  ‘Op Zuurdiek’ brachten De Truwanten een Spaans programma, muziek èn verhalen! Dit concert was de start van de expositie met beeldend werk van Greet Kloeg in de kerk van Zuurdijk.

Bron: westnieuws.nl

Truwanten samen met Tutti Cantano in Feerwerd

Afgelopen 27 Oktober hebben de truwanten een uitstapje gemaakt.
Op die dag zong kamerkoor Tutti Cantano in een goedgevulde Jacobuskerk te Feerwerd een mooi programma van heel oude muziek, op bijzondere wijze aangevuld met (kopieën van) heel oude blaasinstrumenten, die bespeeld werden door leden van het middeleeuws ensemble De Truwanten.

Op dit concert –met als titel ‘zwevend op het verleden’- staat Tomás Luis de Victoria (1548-1611) centraal. Van deze componist brengt Tutti Cantano een aantal delen uit het Requiem ten gehore. Daarnaast zullen intermezzi te beluisteren zijn  waarin zangstemmen en het geluid van (kopieën van) middeleeuwse blaasinstrumenten gecombineerd worden. Het concert wordt afgesloten met een aantal a capella gezongen middeleeuwse liederen. Een bijzonder programma van heel oude muziek in de passende omgeving van de minstens zo oude kerk..


 

TER APEL – Kerk en kermis gaan al eeuwen samen en dit jaar, het tiende jaar  van Middeleeuws Ter Apel, was dit het thema.

Zoals gewoonlijk werd het weer een vrolijk feest met veel blije gezichten, vrolijke mensen, veel te eten en te drinken en  ja natuurlijk al die Middeleeuwers. De vakmensen, de gezellen,  kruidenwinkeltjes, een badhuis, boogschieten, dans en zang en nog veel meer.  Alles samengevoegd rond het schitterende plattelands klooster in de bossen van  Ter Apel.

Natuurlijk was er ook een slag, demonstraties van zwaardvechten, theater, en  dit jaar een heuse processie. Deze past natuurlijk in het thema. Vanuit de kerk,  rond het klooster, langs de kramen en de vele bezoekers terug naar de kerk.

De burgemeester van Vlagtwedde, Mevrouw L. Kompier, opende na een vurig  pleidooi voor voortzetting van dit bijzondere gebeuren, met een toast van Mede,  de beide dagen. Ook en vooral de jeugd kon zich overal prima amuseren en deed  dat dan ook. Het bestuur kan terugkijken op een bijzonder geslaagd evenement,  het meest informatieve en historische evenement van Nederland.

Tekst: Antoine van der Maesen

TER APEL – Dit weekend keerden honderden bezoekers van Middeleeuws Ter Apel terug in de tijd.

“Wat een cultuurshock” merkte een puber op, toen hij met ons het erf van het Klooster in Ter Apel op liep. Hij had gelijk. Het was net of we in een tijdmachine waren gestapt, om er eeuwen eerder weer uit te stappen.

Want ook dit keer is de organisatie van Middeleeuws Ter Apel er in geslaagd de bezoekers een informatief, historische en vooral leuk weekend te bezorgen. En het thema:  Middeleeuwse Ker(ke)mis kwam goed tot zijn recht. Zaterdagmiddag om twaalf uur verzorgde burgemeester Kompier de officiële opening.

Het was inderdaad een soort kermis, maar dan niet met botsauto’s, draaimolens en een reuzenrad. De bezoekers kwamen ogen te kort. Met het  eeuwenoude Klooster op de achtergrond kwam alles aan bod:

Oude ambachten, muziek, theater, zang, poppenspel, een markt, verhalen vertellen, acrobatiek en gevechten. Dit alles in een sfeer van weleer met kookpotten op het vuur, bedelaars en narren. Zaterdagavond was er rond de taveerne een programma met muziek, dans en een wervelende vuurshow. Ook de riddergevechten trokken veel bekijks.

Als extra bijzonderheid was er zaterdagmiddag met medewerking van de Katholieke Kerk van ter Apel een processie.

Foto’s: Catharina Glazenburg en Antoine van der Maesen

Typisch Hollands 28 september tm 2 december

Negentien kunstenaars geven hun vaak speelse, soms scherpe maar altijd eigenwijze kijk op Nederlandse clichés. Diverse technieken en materialen komen aan bod, van schilderijen tot mixed media, van keramiek tot videokunst. Deelnemende kunstenaars zijn Marianne Aulman, Patrick Bergsma, Peter Boersma, Sietske Bosma, Mario ter Braak, Hanneke Giezen, Marianne van Heeswijk, Diederick Kraaijeveld, Ien van Laanen, Theo Leijdekkers, Wendy Limburg, Els Maasson,Edith Madou, Mels van der Mede, Kees Moerbeek, Nanon Morsink, Vincent van Ojen, Erica Scheper en Petra van der Steen.

Museum De Oude Wolden

Hoofdweg 161, T 0597-531509,

open wo-vr 10-17. T/m 2 dec

Typisch Hollands, div. kunstenaars. T/m 2 dec Greet Kloeg, assemblages.

Op 1 en 2 september 2012 was het grootste en meest authentieke middeleeuwse evenement van Nederland in Ter Apel. Aan dit spectaculaire evenement verleenden de Truwanten hun medewerking. Kijk ook voor foto’s van het evenement op onze fotopagina.

Met het prachtige middeleeuwse klooster als achtergrond kon u zich laten terugvoeren in de tijd. Het leven in de middeleeuwen in al zijn facetten wordt u getoond.

cimg1225

– Dagelijks een realistische veldslag met tientallen re-enactors waaronder kanonniers, boogschutters en zwaardvechters.
– Voor de kinderen was er veel te beleven zoals vechten met echte ridders en kinderspelen.
– De kampementen konden worden bezocht, waar de bewoners u gastvrij ontvingen.
– ’s Avonds rond de taveerne was er een programma met muziek, dans en een wervelende vuurshow.

Het welkom was in handen van Pestmeesters, die hebben laten zien wat er werd gegeten en gedronken en u kon proeven van allerlei drankjes,
in de apotheek kon u terecht voor middeltjes tegen veel kwalen, bij de kruidenvrouw kreeg u voorlichting over veel zaken, het badhuis was te bezoeken, van der vrouwen Heimlijkheid: alleen voor vrouwen toegankelijk, de kwakzalver probeerde u allerlei middeltjes aan te smeren, in het gasthuis waren de verzorgers druk in de weer met het verbinden van de zieken en gewonden.

Elk uur waren er demonstraties van het baden, het koppenzetten, het aderlaten en het keisnijden door de chirurgijn.

In de middeleeuwen was Westerwolde, waar Ter Apel deel van uitmaakt, ooit een bijna vergeten en erg geïsoleerde streek op de droge gebieden tussen de moerassen.

In 1464 schonk Jacobus Wiltingh, pastoor in Garrelsweer en vicaris in Loppersum, zijn nederzetting Apell aan de Orde van het Heilig Kruis [Ordo Sanctae Crucis] onder voorwaarde dat op deze plek een klooster zou verrijzen.
Het klooster is het enige nog bestaande plattelandsklooster van Noordwest-Europa.
Sinds 1992 behoort Klooster Ter Apel tot de UNESCO “Top 100” van onroerende objecten in Nederland en is zeer de moeite waard om te bezoeken. www.kloosterterapel.nl

Ondanks regen en wind trok het uitgebreide middeleeuwse festival in Nijmegen, vernoemd naar de in deze stad geboren kunstenaars, gebroeders Van Limburg, toch nog 25.000 tot 30.000 bezoekers. De speciale gast van dit jaar,  meester kok Pierre Wind (in het kader van het thema “Geuren & Smaecken”), wist met zijn wervelende kookdemonstraties in de Stevens kerk velen te boeien en te verbazen over de middeleeuwse keuken. Op de nieuwe smaak markt, de Korenmarkt, kon vervolgens geproefd worden van deze keuken.

Er werd veel gebruik gemaakt van het middeleeuws spreekuur en lezingen over de Qualen en geneeskunst.

cimg1216

‘De Blijde Incomste’, de stoet met 550 historische figuren werd vanwege de regen in de Stevens kerk opgesteld. Duizenden mensen trokken in een lange rij langs de spectaculaire tableaus die de miniaturen van de Gebroeders Van Limburg tot leven brengen. Een kakofonie aan klanken van draailieren, bazuinen, vedels en trommels en de grote drukte zorgden voor een unieke middeleeuwse ambiance. Eén van de tableaus sprak wel zeer tot de verbeelding, de scene van de koningin van Sheba, gepersonifieerd door de ambassadrice van Rwanda, Immaculee Uwanyiligira, en koning Salomo, met een opvallende gelijkenis met Hubert Bruls, de nieuwe burgemeester van Nijmegen.

In het Kronenburgerpark klonk tot in de verre omtrek het kanongebulder. Boogschutters mikten nauwkeurig vanaf de trans van de Kruittoren naar de hellebaardiers op de grond, minstens met even veel precisie kregen zij de volle laag van schoten met de 8 meter hoge trebuchet terug. Met soldaten, hellebaardiers, voetvolk en lichte kooien kreeg het publiek een levensecht beeld van een militairkampement.

In het Valkhofpark kwam de Valkhofburcht tot leven. De opzet, waarin voortdurend andere middeleeuwse activiteiten kunnen worden bekeken, van riddertoernooi tot proeverij, dansen, concertjes, valkenshow, zwaarddemonstraties tot kinderactiviteiten, is geslaagd en vergeleken met vorig jaar verder uitgebreid. Het authentieke toernooiveld bracht veel spektakel: de ridders te paardbraken in volle vaart hun lansen op elkaars schild.

Op de goedbezochte markt in de Burchtstraat stond een keur van waren uitgestald en deed het naar weersomstandigheden goed. De nieuwe opvoering van Mariken van Nieumeghen, dit jaar als muziektheater op basis van een hertaling van WillemWillmink sprak de bezoekers aan. Een mix van semi-professionals en Nijmeegse getalenteerde amateurs zorgden voor een uitvoering van het mirakelspel op hoog niveau. De muziek en dans van de Balfolk groepen zorgden daarnaast voor veel enthousiasme op de Grote Markt.

André Stufkens, directeur van de Stichting gebroedersVan Limburg: ‘Dit is een festival dat van onderopopmerkelijk breed en vol cultuurhistorische rijkdomverder uitgroeit. Het is een vorm van gemeenschapskunst uit respect voor de kunst de driebroers. Welke stad kan jaarlijks zo’n uitgebreid levendschilderij presenteren ter ere van de kunst? Ik benwaanzinnig trots op de vele bewonderenswaardigeprestaties van de honderden vrijwilligers endeelnemers. Hun aanstekelijk enthousiasme en hoge niveau zorgt voor een zeldzaam festival, uniek inNederland.’

Volgend jaar worden weer nieuwe elementen toegevoegd aan het Gebroeders Van Limburg festival, o.a. een uitvoering van de Carmina Burana door Nijmeegse koren en muziekgezelschappen.

FESTIVAL Klokkengieter Geert van Wou staat centraal in middeleeuws ‘serieus probeersel’

De Stentor

Auteur: door Olger Koopman |   woensdag 20 juni 2012 | 06:03 | Foto: Freddy Schinkel

www.destentor.nl/regio/kampen

Na bijna vijfhonderd jaar keert de beroemde klokkengieter Geert van Wou weer terug naar Kampen. “Om er hoogstpersoonlijk op toe te zien dat het allereerste festival rond zijn persoon goed verloopt”, grinnikt Hette Meijering, Kamper klokkenkenner en een van de drie initiatiefnemers van het evenement dat plaatsheeft op vrijdag 29 en zaterdag 30 juni.
Samen met zijn hedendaagse collega Simon Laudy geeft een ‘herrezen’ Van Wou (in de vorm van een acteur) op het Koeplein uitleg over zijn werk, waarvan de vruchten zowel in de Nieuwe Toren als de Bovenkerk hangen. Verder is er veel muziek in de vorm van concerten van stadsbeiaardier Frans Haagen, middeleeuws ensemble Truwanten en leerlingen van Quintus; zijn er stadswandelingen en rondleidingen in de beide torens en kunnen bezoekers aanschuiven bij een middeleeuwse maaltijd. Elke dag wordt afgesloten met stadstrompetters onder leiding van Quintusleraar Leo Torn die ‘hoog van de Nieuwe Toren blazen’.
kampen

 Ere wie ere toekomt: het tweedaagse eerbetoon aan Van Wou is een ideetje van Torn. “Dat is langzaam tot wasdom gekomen”, verklaart hij zelf. “Ik ben nogal verzot op oude middeleeuwse blaasinstrumenten en kwam zo in contact met de Truwanten. Ik dacht, Kampen is een oude stad, daar moeten we toch wat mee kunnen? Op 27 maart vorig jaar speelden we met de Truwanten bij het ‘live’ klokkengieten van Laudy op het Muntplein en toen viel het kwartje. Van Wou is een aansprekende persoon en in mijn beleving dé figuur om een mooi cultuurhistorisch evenement aan op te hangen. Ik heb veel respect voor hem; hij verdient gewoon een hommage. “Het contact met Hette Meijering was snel gelegd en later schoof ook Carin Koopman van CultuurZien, zeer ervaren op het gebied van stadswandelingen, aan.

Natuurlijk staat de liefde voor de vakman en zijn klokken centraal, maar het festival moet vooral ook laagdrempelig zijn. “Voor elk wat wils dus, ook als je niet specifiek van klokkengelui houdt. En low- budget, want hoewel de medewerking van de gemeente prima is, we moeten het zonder subsidie zien te rooien”, aldus Koopman die zelf een kunstzinnige twist aan het festival toevoegde. Samen met de Kamper kunstenaars Cem Ulucan en Heidy Kamps gaat ze de uitdaging aan om ‘op creatieve wijze te reageren op Van Wou, op klokken en op de Nieuwe Toren’.Hoe dat er precies uit gaat zien wil ze nog niet zeggen (“het publiek moet zich maar laten verrassen”), maar ze belooft in elk geval ‘de terugkeer van de bonte knaagkever’. “Ha, ha, ja dat zal sommigen in deze stad wel de rillingen bezorgen!”

Educatief is het festival ook, bijvoorbeeld in de vorm van de rondleiding in de toren van de Bovenkerk en op de klokkenzolder. “Juist daarom hebben we het rond deze tijd gepland; het loopt tegen het einde van het schooljaar en dan is er vaak meer tijd voor dit soort uitstapjes”, aldus Meijering. “Scholen zouden er misschien een thema-week van kunnen maken”, droomt hij hardop.

Volgens de drie is het festival een probeersel. Torn: “Maar dan wel een serieuze test; als mensen enthousiast reageren, dan gaan we er mee verder.”

Hoe nieuw en vers het festival is, blijkt uit de vraag van de verslaggever over de brandveiligheid rond de fakkeltocht die ’s avonds in het donker op het programma staat. Koopman: “Jeetje, had ik nog niet aan gedacht. Moeten we toch maar eens navragen.”

www.cultuurzien.nl en www.quintuskampen.nl

In dit nieuwsbericht kunt u lezen over nieuwe optredens van de Truwanten.

De Truwanten  zijn een groep enthousiaste muzikanten uit Noord-Nederland. Ze brengen muziek uit de middeleeuwen  en renaissance  ten gehore met veel blaasinstrumenten en een trommel.  De leden van het ensemble spelen op nagebouwde historische instrumenten uit de 13de tot en met 16de eeuw. De Truwanten kunnen optreden in middeleeuwse kleding,  hun kostuums komen overeen met wat in de 15de eeuw in Nederland werd gedragen.

De truwanten treden dit jaar weer op meedere plaatsen op. Voor alle optredens kunt u ook onze evenmenten pagina bekijken. Een kleine greep uit de optredens: